SEO analýzy

aneb co je špatně a jak to napravit

SEO optimalizace není o ničem jiném než o selském rozumu, zkušenostech a informacích. Pokud chcete být na předních pozicích vyhledávačů, musíte držet krok nejen s konkurencí, ale i s vývojem vyhledávačů a jejich algoritmů.

Neděláme SEO analýzu zadarmo, protože je to nesmysl, projít poctivě celý Váš web, promyslet strukturu webu, zjistit alespoň základní informace o Vás o Vašem produktu o Vaši konkurenci o Vašich pozicích ve vyhledávačích zabere spoustu času. Stejně tak neděláme jenom částečné analýzy, SEO bereme jako komplexní službu a nechceme cokoliv vytrhávat z konceptu.

Základní analýza (zaindexované stránky, ranky vyhledávačů, hustota klíčových slov)

Skutečně základní analýza, nic složitého, v podstatě ji může udělat kdokoliv, dokonce i Vy sami. Běžně se může použít pro tuto analýzu jakýkoliv lepší „SEO analyzátor“, protože se nejedná o nic jiného než měření ukazatelů k určitému bodu v čase. Kdo se trošku o SEO zajímá určitě zná i nějaký nástroj pro určování hustoty klíčových slov na stránce. Měřit hustotu klíčových slov je tedy spíše mechanická práce.

Tato analýza nepředkládá většinou žádná nová řešení a návrhy, jedná se o analýzu již něčeho existujícího. V žádném případě by neměla stát tisíce, cena by se měla u menšího webu pohybovat v řádech stokorun.

Analýza klíčových slov

Analyzovat klíčová slova není vyloženě nic složitého, ovšem již to chce zkušenost.

Co ovšem tak snadné není je Návrh klíčových slov pro konkrétní cílové stránky. Tuto činost už žádný automat neudělá. Samotný návrh klíčových slov úzce souvisí se samotnou strukturou webu.

Struktura webu neboli informační struktura dat. Často opomíjená část při tvorbě webu a přitom jedna z nejdůležitějších, u jednoduchých webů činnost jednoduchá u složitých a rozsáhlých webů činnost nesmírně náročná.

Zařadit informace tématicky podobné do jednotlivých kategorií, přitom kategorie správně pojemnovat, a to takovým způsobem, aby jim rozumněli nejen vyhledávače, ale především lidé, kteří web budou používat.

Analýza struktury obsahu (sémantika)

Jako je důležitá struktura vlastních stránek, je i důležitá struktura vlastního obsahu v daném textu nebo článku. Je důležité vědět co psát do jakého nadpisu, jaký nadpis je jak důležitý, jaká data patří do odstavce, jaká do tabulky, jaká do odrážkového či číselného seznamu.

Opět, ale nejde o žádnou magii. V podstatě psát obsah dokáže běžný uživatel (práce s Wordem), který:

  • má k dispozici redakční systém s kvalitním editorem textu (ideálně pak s připravenými šablonami vkládaných textů)
  • má základní znalosti o SEO (on-page faktory) + základní znalosti o Copywritingu (na obě disciplíny stačí základní školení)

V poslední době také roste důležitost rozmanitosti obsahu. Těžiště se přesouvá od striktně textově informačního obsahu k obsahu multimediálnímu s možností sociálního (virálního) šíření.

Analýza zpětných odkazů

Lépe řečeno – Analýza odkazového profilu – není důležitý ani tak počet zpětných odkazů jako jejich rozmanitost (katalogy, články, diskuse, fora, komentáře, sociální sítě), jejich oborovost a relevantnost.

Samozřejmě pak tvar zpětných odkazů pro konkrétní strany webu. Zpětný odkaz musí odpovídat tématičnosti cílové stránky (target page).

Analýza pozic jednotlivých klíčových slov

Pro kontrolu pozic většího počtu klíčových slov se neobejdete bez kvalitního nástroje, pro vlastní analýzu pak budete potřebovat selský rozum pro SEO.

Co by jste měli u pozic analyzovat:

  • pohyb klíčového slova v čase (čili +pozice a -pozice), ideálně pak prezentovat data v grafu
  • <title> ve vyhledávači pro pozici daného klíčového slova (v některých případech důležitější než vlastní pozice!, pokud je v řádech jednotek jiná)
  • správnost cílové stránky (target page) pro dané klíčové slovo
  • snipett (úryvek, výstřižek) ve vyhledávači pro dané klíčové slovo
  • url adresu + náhledový obrázek
  • návštěvnost, ideálně pak konverze z jednotlivých pozic

Dokud nepropojíte pozice a zisk (ANO, finanční ZISK), případně alespoň příležitosti k vygenerování zisku, nebudete vědět na co se soustředit a co přesně vylepšovat.

Nejdůležitější poznatek z této strany:

Pamatujte!
Analýzy jsou fajn, ale pouhé zhodnocení stávajícího stavu je jako zůstat stát na půl cesty. Z analýz musí vzejít doporučení, nápady či návrhy na úpravy.
Tato doporučení je pak důležité také REALIZOVAT!