Klíčová slova v doméně

aneb budujte web na pevných základech

Doména je jeden ze základních kamenů kvalitní webové prezentace, předevsím z pohledu lidí, Vašich návštěvníků, potenciálních klientů a zákazníků, nikoliv z pohledu vyhledávačů. Zklamu Vás, ale vyhledávačům je tvar Vaší domény víceméně ukradený. Dobrá doména, totiž získává část návštěvníků přímo (direct přístupy – tedy přístupy po „naťukání“ názvu webu do řádku pro URL).

Klíčové slovo v doméně

Proč je tak důležité? Existuje několik mýtů často uváděných především „SEO odborníky“, jeden z nich je, že fulltextové vyhledávače kladou velký důraz na klíčové slovo v doméně, a proto je pak daná www prezentace výše ve vyhledávání (v SERP). To je omyl! Pravdou je, že klíčové slovo v doméně efekt na pořadí ve výsledcích má, ale z důvodu výskytu klíčového slova ve zpětných odkazech (někdo na Vaši www prezentaci odkáže ze svého webu a automaticky odkazuje klíčovým slovem, protože je v doméně).

U volby domény si dejte skutečně záležet, ale myslete přitom především na lidi. Když nenajdete řešení, kdy bude doména vyhovovat jak z pohledu návštěvníků, tak vyhledávačů, dejte přednost lidem.

Pomlčky a varianty

U víceslovné domény narazíte na problém různých kombinací slov. Vždy dbejte na to, aby byla k mání především doména bez pomlčky, rozhodně nedoporučujeme založit svoje podnikání na internetu na doméně s pomlčkami (www.viceslovna-domena.cz), když někdo vlastní doménu bez pomlček (www.viceslovnadomena.cz). Většina peněz, času a energie, které budete věnovat do budování značky vyjdou v niveč (resp. budete podporovat konkurenční web bez pomlček), protože lidé napíší „Váš název (viceslovnadomena)“ a za to připojí .cz (více v článku Proč mít type-in doménu.)

Překlepy a výslovnost

Často podceňovaná záležitost, pokud je firma absolutně neznámá a začíná, většinou se této problematice nevěnuje pozornost. Při běhu firmy se o to nestará už vůbec nikdo, protože na to není čas, a najednou Vám přijde email, který vůbec není určen Vám … smažete, vždyť je to přeci spam … ale za týden zas, a pak Vám najednou zavolá klient, se kterým jste se dohodli, ať se podívá na Vaše reference a on, že dobrý, že se mu líbí řešení toho a toho e-shopu, a Vy jen tupě přemýšlíte, kde se mohla stát chyba, protože onen e-shop jste vůbec nevytvářeli Vy. A proč se to stalo? Může za to záměna 1 písmenka (např. „s“ za „z“ ve slově WebPrez(s)ent.cz při zadávání do URL řádku), ano správně hovořím z  vlastní zkušenosti.

Stejně tak může chyba nastat u gramatických chyb (i/y, s/z, e/je, apod.). U přepisu cizích slov, u zdvojených hlásek, apod. Naše rada: Buď sami pečlivě vypište všechny možné varianty doménového jména nebo si nechte udělat Analýzu doménového jména. Nemusíte kupovat všechny domény okamžitě, ale budete vědět o případném riziku, a máte možnost, ho postupně snížovat skupováním domén.

S www nebo bez www?

… sice častá, ale nijak složitá. Je to jedno, pokud budete mít zajištěné přesměrování z jédné varianty na druhou. Uživatelé, ale mají „www“ spojené s webovými stránkami a funguje u nich jako spouštěč (stejně jako když vidí „@“ tak vědí, že se jedná o emailovou adresu), z toho důvodu je spíše výhodnější využívat variantu s www a variantu bez www přesměrovat.

Závěr

Doména je základním stavebním kamenem úspěšného webu. Pokud zvolíte špatnou doménu, později budete muset investovat mnoho peněz do reklamy a propagace.
Naopak dobrá doména Vám mnoho peněz dokáže ušetřit a často rozhoduje o úspěchu celého projektu. Vybírejte tedy doménu nejen z pohledu SEO, ale z pohledu širší optimalizace webu, jeho efektivnosti a výkonnosti.