Google Analytics – základní představení

Tento nástroj měří návštěvnost vašich webových stránek. Monitoruje provoz webu a zobrazuje ho v přehledných statistikách. Dá se proto zjistit, kde mají stránky slabá místa, které se pomocí jiných nástrojů dají optimalizovat.  Nástroj je potřeba využívat kontinuálně, jelikož se slabá místa mohou vyskytovat a měnit v čase. Google Analytics tedy slouží ke sběru dat, ze kterých je následně možné vypracovávat různé analýzy.

Použití Google Analytics

Google Analytics je bezplatný nástroj. Bohužel v základním nastavení (základní měřící kód, který je nabídnut při zakládání profilu v administraci) obsahuje několik nedostatků (především není optimalizován pro české prostředí, chybí např. zbožové vyhledávače apod.).

Google Analytics je určen především pro webovou analytiku, pro měření pouhé návštěvnosti je to zbytečně mocný nástroj (až nepřehledný). Pokud tedy chcete měřit pouze návštěvníky doporučujeme buď plně dostačující serverovou statistiku AwStat nebo nekomerční použití např. TopListu (kde navíc získáte kvalitní zpětný odkaz z katalogu).

Snažte se tedy pro svůj projekt zvolit ten pravý statistický nástroj – lepší je správně fungující jednoduchá statistika než špatně nastavený mocný Google Analytics.

Implementace měřícího kódu

Měřící kód pro Google Analytics si nechte raději naimplementovat, ona to opravdu není zas taková sranda jak to vypadá (pokud tedy opravdu nechcete měřit pouze „jen tak od boku“). Můžete použít upravený měřící kód např. od firmy H1, který je zdarma a bez omezení (viz. licence ve spodní části stránky, řiďte se jí).

Nejdůležitější funkce (přehledy)

  • nástěnka (dashboard) – vše důležité na jednom místě
  • zdroje návštěvnosti
  • překryvná data stránek (analýza přímo na stránce)
  • cíle
  • vizualizace cesty
  • propojení s AdWords
  • nejlepší vstupní stránky

V podstatě pokud se do webové analytiky opravdu pustíte bude pro Vás důležité téměř vše, protože se jedná o komplexní pohled. Důležité je si dávat jednotlivé údaje a metriky do souvislostí, odděleně jsou k ničemu (např. spousty návštěv na stránku A (vstupní stránku) jsou k ničemu pokud je míra opuštění dané stránky 100% a Vaše nabídka (resp. konverzní stránka) je na stránce B).

Výhody a nevýhody Google Analytics

Výhody

  • propojení s Google AdWords
  • možnost sledovat reklamní kampaně (Sklik.cz, Zbozi.cz, reklamní bannery, newslettery)
  • použití segmentů včetně křízové segmentace
  • export dat do všech možných formátů

Nevýhody

  • složitost implementace
  • mírně opožděná data
  • občasná nefunkčnost Překryvných dat stránky

Kdy Google Analytics použít?

Každý kdo investuje do webových stránek by se měl zajímat o to, jak dobře plní svůj účel – tedy zda mají nejen návštěvnost, ale plní i stanovené cíle (generují objednávky, poptávky po službách, zvyšují povědomí o značce, správně informují zákazníky).

Stránky mohou být sebehezčí, ale pokud je nenajdou návštěvníci a potencionální zákazníci (to má na starost reklama – PPC, SEO, SEM, apod.), ztrácejí tak smysl a význam. To, že máte návštěvnost, však ještě neznamená, že prodáváte a stránky jsou úspěšné!

Potřebujete mít ekonomicky výkonný web (to má na starost kvalitní webdesign a použitelnost webu). Problémy ve výkonnosti webu se zjišťují pomocí webové analytiky, kde nejčastějším nástrojem je správně nastavený Google Analytics.

Tento SEO nástroj využíváme v rámci služby SEO Souhra (SEO servis).

Pro zájemce o Google Analytics mám dobrou zprávu – připravuje se několikadílný seriál o použití Google Analytics v praxi.