Pátek, 29 Červenec 2011 Napsal  Petr Jiránek

Konverze

Webová prezentace musí mít vždy nějaký cíl (nemusí to být vždy jenom prodej zboží nebo služeb). Konverze nastává tehdy, pokud se tento cíl stává skutečností. I sebevyšší návštěvnost webu nám nemusí zajistit vysokou konverzi. Úspěšné webové stránky jsou takové, které vydělávají peníze, ať již přímo nebo nepřímo pomocí podpory prodeje.

Definice konverze

Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.
Dalším typem může být např. stažení ceníku, odebírání novinek či akcí se slevami a bonusy pomocí e-mailu, popř. detailnější dotaz na naše služby přes e-mail nebo dotazovací formulář, či kontaktování přes icq, skype nebo telefon získaný uvedením kontaktů na webu apod. Samozřejmě, že konverzí je i to, když se zvyšuje počet návštěvníků stránek (zvyšuje se tak povědomí o firmě a posiluje se firemní značka).

Konverze je se ziskem nejdůležitější ukazatel úspěšnosti webových stránek. Velikost návštěvnosti je sice důležitá, ale ne rozhodující, rozhodující je vždy zisk (nemusí však být měřen v penězích). Konverze se navíc komplikuje tím, že se rozděluje na on-line a off-line konverzi.

Uživatelé často hledají na internetu, ale nakupují v kamenných obchodech či pobočkách. Nesledování konverzí realizovaných mimo web proto může data o úspěšnosti internetového marketingu velmi zkreslit.

Měření konverze

Pokud si nadefinujeme několik takových konverzí (nejčastěji určité URL3, soubor, formulář, apod.) můžeme on-line konverzi i měřit. Velice efektivním analytickým nástrojem je Google Analytics4, který umí měřit nejen konverzi, ale i spoustu užitečných statistických veličin a k tomu je zcela zdarma. Všechna nastavení jsou velice intuitivní, pouze Vás upozorním, pokud budete nástroj zkoušet, vložte vygenerovaný kód pro měření do části a jinak není zaručena správná funkčnost.

U off-line konverze je měření poněkud složitější. Je možné např. na slevové a bonusové kupóny pro nákup přes e-shop umisťovat kódy, které pak zákazník vloží při potvrzování objednávky. Kód se při nákupu zaznamená a je možné zpětně zjistit, kde byl kód vydán.
Měření úspěšnosti webových stránek se často zanedbává, což je veliká chyba. Je až trestuhodné, jak některé webdesignerské firmy nemají o konverzi ani ponětí. Většina firem (těch lepších) vloží na vyhotovené webové stránky alespoň měřící kód pro zjišťování návštěvnosti. V případě dotazu klienta poté ukáže číslo o návštěvnosti, ale co toto číslo znamená nikdo neví, protože není vyhotovená podrobnější analýza. Na obhajobu oněch výše zmiňovaných firem však musím dodat, že vše stojí peníze. Vyhotovit analýzu návštěvnosti je časově náročné, a tím pádem náročné i finančně.

Pokud však chcete mít stránky s vysokou návštěvností, velkou konverzí a především stránky, které Vám mají vydělávat peníze, musíte mít k dispozici dostatek údajů pro další rozhodování.

Samozřejmě, že záleží na typu webové prezentace. Nezdá se Vám, ale dost „odvážné“ vlastnit e-shop, pokud vlastně nevíte, co zákazníci chtějí a z jakého důvodu z Vašich stránek odcházejí?

Poznámky k článku:

1 Snížek, M. – Nepodceňujte offline koverze - www.snizekweb.cz - weblog – Martin Snížek o webdesignu
dostupné na URL - http://www.snizekweb.cz/weblog/offline-konverze/
2 PPC reklama – Pay per click – cena se platí za kliknutí na odkaz
3 URL - Unique Resource Locator - jednoznačné určení zroje (např. http://www.webprezent.cz)
4 http://www.google.com/analytics/cs-CZ/

Petr Jiránek

Petr Jiránek

Pracuji ve firmě WebPrezent - Tvorba www stránek. Spíše zanedbávám než píši blog Pethas Blo(c)K. Jsem součástí projektu Qsys.cz, který mne extrémně baví.
Zajímám se především o projektové řízení, reklamu na internetu, rád bych programoval, ale nějak na to nemám buňky. Sportům se nevyhýbám - volejbal, bowling, kolo, tenis, squash.

Aktuality
  • Recenze SEO školení od Marka Prokopa

    Na svůj osobní blog - Pethas Blo(c)k - jsem sepsal postřehy ze SEO školení Marka Prokopa. Přečtěte si, zda se téměř 8 000,- investice do vlastního vzdělání vyplatila či nikoli.

  • Příklad minisite - Jeřábnické práce Jičín

    O minisite (někdy též microsite nebo podpůrný web) toho již bylo napsáno mnoho. Minisite v kvalitním podání by měla splňovat několik základních pravidel - být poutavá, zapamatovatelná, přehledná a jednoduchá - na jednu takovou lokální (geograficky) se můžete podívat zde - jeřábnické práce Jičín.

    Nevytvářejte minisite jenom za účelem zpětných odkazů, je to krátkodobé a v podstatě téměř bez významu. Tvořte minisitu jako by to byl malý plnohodnotný web, pouze s obsahově užším záběrem.

  • Jak na lokální SEO?

    Chcete vědět jak nejlépe na lokální SEO, které je často mnohem účinnější než dobré pozice na obecné fráze? - Local SEO [en].

  • Rozhovor s Jirkou Koutným "tatínkem" Collabimu

    Pokud chcete dělat kvalitní SEO musíte mít kvalitní nástroj nejen na měření pozic. Přečtěte si rozhovor s Jirkou Koutným, dozvíte se, kam se bude Collabim ubírat a na jaké vylepšené funkce se můžeme těšit. Máme radost, že WebPrezent je jeden z těch 300 platících klientů :).

  • Vylepšený Bing Webmaster Tools

    Mrkněte na článek o vylepšeném Bing Webmaster Tools s možností základní analýzy zpětných odkazů (tak trošku náhrada za "zesnulý" Yahoo Link Explorer). Minimálně stojí za vyzkoušení.


Rychlý kontakt

SEO trefu píše Petr Jiránek, pracující ve webdesignerské firmě WebPrezent - Tvorba www stránek, perfektní ikonky a obrázky mu kreslí Martin Vinš, sedící naproti němu ;-).
email: info@webprezent.cz
dotaz: kontaktní formulář


Může se hodit:
Banner

Profesionální prezentace na internetu > Tvorba www stránek | SEO optimalizace | Firemní identita | Správa webu

Na celém webu je chápana optimalizace webu jako celku, čili nejedná se pouze o zvýšení návštěvnosti webu, ale o zvýšení efektivity a výkonosti celého webu.

Úmyslně je používán výraz SEO optimalizace pro vyhledávače jako zažitý pojem, přestože je tento výraz nesprávný.